Daha fazla bilgi: Prado Müzesi'ndeki 13 En İyi Tablo
Prado Müzesi, Reina Sofía Müzesi, Thyssen Müzesi ve bu makalenin konusu olan müze tarafından oluşturulan sanat üçgeninin en önemli noktasıdır. Madrid'de görülecek ve yapılacak onca şey arasında, bu tarihi müzeyi ziyaret etmek, İspanya'nın başkentine gelen herkes için bir öncelik olmalıdır.
Koleksiyonu çok geniş olmasa da (8000 eser barındırıyor ve bunlardan sadece 1713'ü sergileniyor), tarihi değeri ve çeşitliliği onu dünyanın en önemli resim koleksiyonlarından biri haline getiriyor. Goya, Velázquez, Rubens ve Bosch gibi ünlü sanatçılar Prado'da evlerini bulmuşlardır.
Galerilerinde bütün bir gününüzü geçirebilirsiniz, ancak bu her zaman mümkün olmayabilir, bu nedenle önceden en önemli eserleri öğrenmeniz en iyisidir. Bu nedenle, Prado Müzesi'nde mutlaka görmeniz gereken tabloların listesini sizinle paylaşıyorum.
1. Satürn Oğlunu Yiyor, Goya

Prado'nun en önemli eserlerini, en önemli sanatçılarından biri olan Francisco de Goya'nın en etkileyici eserlerinden biriyle incelemeye başlıyoruz. Saturn, oğlunu yerken, koyu renkleri ve kasvetli temasıyla "kara tablolar " olarak adlandırılan 14 eserden oluşan koleksiyonun bir parçasıdır.
Bu özellikler, tanrı Kronos veya Satürn'ün, bir gün tahtından indirilmesinden korktuğu için oğlunu yiyişini tasvir eden bu özellikle kasvetli tabloda çok iyi yansıtılmıştır.
Tanrının bakışlarının yarattığı dehşet, kanın önemi ve acımasızlığı ve Goya'nın kullandığı renklerin kontrastıile hayranlık uyandıran bir tablo.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Francisco de Goya.
- Tarih: 1820.
- Yer: Prado Müzesi, Salon 067.
2. Goya'nın Çıplak Maja

Satürn'ün oğlunu yiyen tablonun dehşetinden Goya'nın Çıplak Maja tablosunun erotizmine geçiyoruz.
Tablo, erotik sanata özel bir ilgisi olan Kral IV. Carlos'un başbakanı Manuel Godoy tarafından sipariş edildi. O dönemde soyluların en sevdiği ressam ve Avrupa'nın en iyilerinden biri olan Goya bu iş için seçildi.
Goya, bir Venüs gibi çıplak ve uzanmış bir genç kadını resmetti, ancak modelin insan olduğuna dair kesin işaretler de vardı. Bu nedenle ve çıplaklığının bazı detayları nedeniyle, bu tablo mitoloji dışında bir kadının ilk tam çıplak resminden biri olarak kabul edildi.
Godoy aynı tabloyu, kadın giyinik olarak da yaptırdı, böylece iki tablo üst üste konulduğunda çıplak bir kadın ortaya çıkacaktı. Tablonun en büyük gizemi, Goya'nın kimliğini gizlediği maja'nın kimliğidir.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Francisco de Goya.
- Tarih: 1795
- Yer: Prado Müzesi, Salon 038.
3. Goya'nın 3 Mayıs'ta Madrid'de Gerçekleşen İnfazlar tablosu

Napolyon, Goya'nın yaşadığı dönemde Avrupa'ya hakimdi ve Portekiz'i fethetmek için İspanya'dan geçerken bu fırsatı değerlendirerek ülkeyi işgal etmeye ve kardeşi José Bonaparte'yi İspanya kralı olarak tahta çıkarmaya karar verdi. 2 Mayıs 1808'de İspanyollar halk ayaklanması başlattı ve 3 Mayıs'ta Fransız ordusu binlerce kişiyi kurşuna dizerek misilleme yaptı.
Goya, bu olayı en önemli eserlerinden birinde resmetti. 3 Mayıs'ta Kurşuna Dökülme tablosu, benzeri olmayan ilk büyük çağdaş eser olarak kabul edilir ve romantizm gibi akımların öncüsü olmuştur.
3 Mayıs'ta Kurşuna Dökülme tablosu, Picasso gibi sanatçılara ilham kaynağı olmuş ve Picasso bu eseri temel alarak ünlü Guernica tablosunu yapmıştır.
İlginç detaylar
- Yazar: Francisco de Goya
- Tarih: 1814
- Yer: Prado Müzesi, Salon 064.
4. Las Meninas, Diego Velázquez

Las Meninas de Velázquez, Prado Müzesi'nin en temsil edici ve ünlü tablosudur.
Sevillalı ressamın en büyük tabloları arasında yer alan bu eser, 3 metreden fazla genişliğinde ve 3 metreye yakın yüksekliğiyle sanatçının başyapıtıdır. Tabloyu çevreleyen gizemler ve kompozisyonunun özgünlüğü nedeniyle hakkında sayısız yazı yazılmıştır.
Tabloda, Felipe IV'ün kızları ve Mariana de Austria gibi 11 karakter tasvir edilmiştir ve bunlar başka bir tablonun içinde de yer almaktadır. Hatta Velázquez'in kendisi de tabloda yer almaktadır. Yazar, sanki tarihin ilk selfiesiymiş gibi kendini ön planda resmetmiştir.
Planların karmaşıklığı, farklı figürleri resmetme şekli ve sayısız detay, Meninas tablosunu Prado Müzesi'ne giriş ücretini ödemeye değer bir başyapıt haline getirmektedir.
İlginç detaylar
- Yazar: Diego Velázquez.
- Tarih: 1656.
- Yer: Prado Müzesi, Salon 012.
5. Çarmıha Gerilme, Juan de Flandes

İspanyol-Flaman resim sanatının başyapıtlarından biri olarak kabul edilen Çarmıha Gerilme tablosu, Palencia Katedrali'nin ana altar panosunun bir parçası olarak Juan de Flandes'e piskopos Juan Rodríguez de Fonseca tarafından sipariş edildi.
Eser, aynı sanatçının diğer 10 tablosuyla birlikte altarın bir parçasıydı, ancak sanatçı ölmeden önce katedralde sergilendiğini göremedi. Ancak, sahnenin kalitesi ve detayları nedeniyle, bu 10 tablo arasında en iyisi Çarmıha Gerilme olarak kabul edilmektedir.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Juan de Flandes.
- Tarih: 1509.
- Yer: Prado Müzesi, Salon 057.
6. Rubens'in Üç Gracia'sı

Üç Güzeller tablosu , Zeus'un kızları Aglaya, Talia ve Eufrosine'yi çıplak olarak birbirlerine sarılmış ve 17. yüzyıl güzellik kanonuna uygun bir şekilde şehvetli bir sahnede tasvir etmektedir.
Bu üç tanrıçayı tasvir etmenin bu kadar yenilikçi bir yolu, Rubens'in bu tablosunu en iyi eserlerinden biri haline getirdi, o kadar ki Kral IV. Felipe, tablonun sanatçı tarafından kendi odası için yapıldığına rağmen onu aldı.
- Yazar: Peter Paul Rubens.
- Tarih: 1635
- Yer: Prado Müzesi, Salon 029.
İlginç detaylar
7. Rogier Van der Weyden'in "İsa'nın Çarmıhtan İndirilişi"

Rogier Van der Weyden'in başyapıtı, dikdörtgen şeklinde ve ortasında haç için çıkıntılı, dönemi için olağanüstü bir ustalıkla boyanmış ilginç bir üçlü tablodur. 15. yüzyılın başlarında yapılmış bir eser olmasına rağmen, renkleri ve sanatçının ustaca kullandığı teknik hayranlık uyandırır.
İlginç bir bilgi olarak, İsa'nın Çarmıhtan İndirilmesi Prado Müzesi'nde sergilenmektedir, çünkü Kral II. Felipe bu esere hayran kalmış ve gemiyle İspanya'ya getirilmesini emretmiştir. Gemi batmış, ancak eserin iyi paketlenmiş olması sayesinde eser zarar görmemiştir.
İlginç detaylar
- Yazar: Rogier Van der Weyden
- Tarih: 1443
- Yer: Prado Müzesi, Salon 058
8. Bosch'un "Zevk Bahçesi" üçlü tablosu

Bosco'nun başyapıtı olarak bilinen Delices Bahçesi, yaratılıştan insanlığın olası kaderine kadar çeşitli sahneleri tasvir eden ünlü bir üçlü tablodur. Üçlü tablo kapalıyken yaratılış sahnesi görülür ve açıldığında eser üç bölüme ayrılır.
İlk iki bölüm, sol ve orta kısım, cennet ve Adem ile Havva'nın günahını tasvir ederken, sağdaki bölüm günahın götürdüğü cehennemi simgelemektedir.
Resmin derin ikonografisi, tekniği, renkleri ve karmaşıklığı, onu Prado Müzesi'nin en önemli eserlerinden biri haline getirmiştir.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: El Bosco
- Tarih: 1500
- Yer: Prado Müzesi, Salon 056A
9. Fra Angelico'nun "Müjde" adlı eseri

Fra Angelico'nun asıl adı Guido di Piero idi ve Floransa'da yaşayan bir Rönesans ressamıydı. Rahiplik mesleğini seçtikten sonra adını değiştiren Fra Angélico, resim yapmaya başladı ve ilk eserlerinden biri olan Meryem'in Müjdesi, en tartışmalı eserlerinden biri oldu.
Fra Angélico'nun Meryem'in Müjdesi tablosu alışılmadık bir tasviri ile o dönemde büyük tartışmalara yol açtı. Eseri, ölümünden sonra zamanının ötesinde bir vizyon olarak kabul edildi ve en iyi eseri olarak değerlendirildi.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Guido di Piero
- Tarih: 1426
- Yer: Prado Müzesi, Salon 056B
10. Diego Velázquez'in Breda'nın Teslimi

Velázquez'in bu tablosunu anlamak için tarihsel bağlamını bilmek gerekir. 16. yüzyılın sonlarında Hollanda, İspanya'dan bağımsızlığını kazanmak için 80 Yıl Savaşları olarak bilinen savaşa girmişti. Breda şehri, Kral IV. Felipe'nin geri almaya karar verene kadar Hollanda'ya aitti.
Sahne, şehir fethedildikten sonra soyluların egemenliği İspanyollara teslim ettiği anı tasvir ediyor. Kral IV. Felipe bu anı ölümsüzleştirmek istediği için Velázquez'den Buen Retiro Sarayı'nı süslemek üzere büyük boyutlu Breda'nın Teslimi tablosunu sipariş etti.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Diego Velázquez
- Tarih: 1635
- Yer: Prado Müzesi, Salon 009A.
11. Dürer'in otoportresi

Dürer, kendine çok saygı duyan bir ressamdı. Öyle ki, İsa Mesih'i temsil etmek için kendini model olarak kullandı. Bu özgüveninin bir sonucu olarak, kendini dönemin en güzel kıyafetleri ve çok yakışan renklerle resmetti. Mükemmelliği o kadar arıyordu ki, pencereden görünen manzara bile güzel İtalya'dan esinlenerek çizilmişti, oysa kendisi Almanya'daydı.
Yazarın egosu bir yana, Dürer'in Otoportresi onu mesleğinde ileriye taşıyan olağanüstü bir teknikle resmedilmiştir. Bu meslek, asilzadelere yakışan bir meslek olarak görülmüyordu ve Dürer'in kendini resmetme biçimiyle bir çelişki oluşturuyordu.
İlginç detaylar
- Yazar: Alberto Durero
- Tarih: 1498
- Yer: Salon 055B
12. Rafael'in Kardinal

Başlangıçta, Kardinal Portresi fark edilmedi, ta ki sanatçısının, sanat tarihinde İtalyan Rönesansının en büyük ve en önemli sanatçılarından biri olan Rafael olduğu ortaya çıkana kadar.
Rafael'in kusursuz tekniğinin yanı sıra, eser, portrenin o dönemin birçok kardinaline atfedilebilmesi nedeniyle belirsizliği ile de birçok kişinin ilgisini çekti.
İtalyan sanatçıya poz veren kardinalin kim olduğu kesin olarak bilinmemekle birlikte, iki veya üç olası isimden oluşan bir liste bulunmaktadır. Portrenin perspektifi, Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenen Leonardo Da Vinci'nin Mona Lisa tablosunu çok andırmaktadır.
İlginç detaylar
- Yazar: Rafael
- Tarih: 1511
- Yer: Prado Müzesi, Salon 049.
13. El Greco'nun Göğsüne Elini Koyan Şövalye

El Greco, Prado koleksiyonunda yer alan bir diğer yıldız sanatçıdır. Müzede sanatçının birçok eseri sergilenmektedir, ancak *El Greco'nun El Yama adlı tablosu özellikle dikkat çekicidir Eser, 16. yüzyılın tipik kıyafetlerini giymiş, 30 yaşlarında bir şövalyeyi tasvir etmektedir.
Sanatçının yaptığı ve Prado'da sergilenen tüm portreler arasında, bu eser müzeye gelen ilk eserlerden biri ve bu tür portrelerde nadir görülen bir unsur olan kılıcın kullanılmasıyla en seçkin eserlerden biridir.
Böylece, Toledo'da ölen ressamın eserleri arasında ününü artıran, şövalyenin ciddi duruşu ve elindeki kılıç oldu.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: El Greco
- Tarih: 1580
- Yer: Salon 009B