Daha fazla bilgi: Prado Müzesi'ndeki 13 En İyi Tablo
Prado Müzesi, Reina Sofía Müzesi, Thyssen Müzesi ve bu makalenin konusu olan müze tarafından oluşturulan sanat üçgeninin en önemli parçasıdır. Madrid'de görülecek ve yapılacak onca şey arasında, bu tarihi müzeyi ziyaret etmek İspanya'nın başkentini ziyaret eden herkes için bir öncelik olmalıdır.
Koleksiyonu en geniş koleksiyon olmasa da, resim, heykel, çizim ve gravürlerden oluşan 27.000'den fazla eseri barındırır ve genellikle 1.700'den fazla eser sergilenir. Tarihi değeri ve çeşitliliği, onu dünyanın en önemli resim koleksiyonlarından biri haline getirir. Goya, Velázquez, Rubens veya Bosch gibi ünlü sanatçılar Prado'da yer almaktadır.
Galerilerinde bütün bir gün geçirebilirsiniz, ancak bu her zaman mümkün olmadığından, en iyisi önceden başlıca eserlerini öğrenmektir. Bu nedenle, Prado Müzesi'nde mutlaka görmeniz gereken tabloların listesini sizinle paylaşıyorum.
1. Satürn Oğlunu Yiyor, Goya
Prado'nun en önemli eserlerini, en önemli sanatçılarından biri olan Francisco de Goya'nın en etkileyici eserlerinden biriyle incelemeye başlıyoruz. Satürn Oğlunu Yiyor, koyu renkleri ve kasvetli temasıyla "kara resimler" olarak adlandırılan 14 eserden oluşan koleksiyonun bir parçasıdır.
Bu özellikler, bir gün tahtından indirilmesinden korkan tanrı Kronos veya Satürn'ün çocuklarından birini yiyişini betimleyen bu özellikle kasvetli tabloda iyi bir şekilde yansıtılmıştır.
Tanrının bakışının yarattığı dehşet, kanın ön plana çıkışı ve acımasızlığı ve Goya'nın kullandığı renklerin kontrastıile hayranlık uyandıran bir tablo.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Francisco de Goya.
- Tarih: 1820-1823
- Yer: Prado Müzesi, Salon 067.
2. Goya'nın Çıplak Maja
Satürn'ün oğlunu yiyen tablonun dehşetinden Goya'nın Çıplak Maja tablosunun erotizmine geçiyoruz.
Tablo, erotik sanata özel bir ilgisi olan Kral IV. Carlos'un başbakanı Manuel Godoy tarafından sipariş edildi. Goya, o dönemde soylular arasında en önemli ressam ve Avrupa'nın en iyilerinden biri olduğu için bu iş için seçildi.
Goya, bir genç kadını Venus gibi çıplak ve uzanmış olarak resmetti, ancak modelin bir insan olduğuna dair açık işaretler de vardı. Bu nedenle ve çıplaklığının bazı detayları nedeniyle, tablo mitoloji dışında bir kadının ilk tam çıplak resminden biri olarak kabul edildi.
Godoy aynı tabloyu, ancak kadın giyinik olarak da sipariş etti, böylece iki tablo üst üste konulduğunda bir çıplak resmi simüle ediyordu. Tablonun en büyük gizemi, Goya'nın kimliğini gizli tuttuğu maja'nın kimliğidir.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Francisco de Goya.
- Tarih: 1795-1800
- Yer: Prado Müzesi, Salon 038.
3. Goya'nın 3 Mayıs'ta Madrid'de Gerçekleşen İnfazlar adlı eseri
Goya'nın yaşadığı dönemde Avrupa'yı domine eden Napolyon, Portekiz'i fethetmek için İspanya'dan geçerek bu ülkeyi işgal etmeye karar verdi ve kardeşi José Bonaparte'yi İspanya kralı olarak taçlandırdı. 2 Mayıs 1808'de İspanyollar halk ayaklanması başlattı ve 3 Mayıs'ta Fransız ordusu binlerce kişiyi kurşuna dizerek misilleme yaptı.
Goya, bu olayı muhteşem eserlerinden birinde tasvir etti. 3 Mayıs'ta İnfazlar tablosu, benzer bir örneği bulunmayan ve romantizm gibi akımların öncüsü olan ilk büyük çağdaş eser olarak kabul edilir.
3 Mayıs'ta İnfazlar tablosu, Picasso gibi sanatçılara ilham kaynağı oldu ve Picasso bu eseri temel alarak ünlü Guernica tablosunu yaptı.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Francisco de Goya
- Tarih: 1814
- Yer: Prado Müzesi, Salon 064.
4. Las meninas, Diego Velázquez
Velázquez'in Las Meninas tablosu, Prado Müzesi'nin en temsil edici ve ünlü tablosudur.
Sevillalı ressamın en büyük tabloları arasında yer alan bu eser, 3 metreden fazla genişliğinde ve 3 metreden fazla yüksekliğiyle ressamın en önemli eseridir. Tablonun gizemleri ve kompozisyonunun özgünlüğü nedeniyle bu tablo hakkında çok şey yazılmıştır.
Tabloda Infanta Margarita, meninaları (nedimeleri), sarayın diğer üyeleri ve Velázquez'in kendisi resmedilmiştir; kral ve kraliçe, IV. Felipe ve Mariana de Austria, arka plandaki aynada yansıtılmıştır. Yazar, sanki tarihin ilk selfiesiymiş gibi kendini ön planda resmetmiştir.
Planların karmaşıklığı, farklı figürleri resmetme şekli ve sayısız diğer detaylar, Meninas tablosunu Prado Müzesi'ne giriş ücretini ödemeye değer bir başyapıt haline getirmektedir.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Diego Velázquez.
- Tarih: 1656.
- Yer: Prado Müzesi, Salon 012.
5. Çarmıha Gerilme, Juan de Flandes
İspanyol-Flaman resminin başyapıtlarından biri olarak kabul edilen Çarmıha Gerilme tablosu, Piskopos Juan Rodríguez de Fonseca tarafından Juan de Flandes'e sipariş edildi ve sanatçı bu tabloyu Palencia Katedrali'nin ana altar panosunun bir parçası olarak resmetti.
Eser, aynı sanatçının diğer 10 tablosuyla birlikte altarın bir parçasıydı, ancak sanatçı ölmeden önce bunların katedralde sergilenmesini göremedi. Ancak, sahnenin kalitesi ve detayları nedeniyle, bu 10 tablo arasında en iyi tablo olarak kabul edilen tablo Çarmıha Gerilme'dir.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Juan de Flandes.
- Tarih: 1509-1519.
- Yer: Prado Müzesi, Salon 057.
6. Rubens'in Üç Güzeller
Üç Güzeller tablosu , Zeus'un kızları Aglaya, Talia ve Eufrósine'yi çıplak olarak birbirlerine sarılırken ve 17. yüzyıl güzellik kanonuna uygun bir şekilde görünürde şehvetli bir sahnede tasvir etmektedir.
Bu üç tanrıçayı temsil etmenin bu kadar yenilikçi bir yolu, Rubens'in bu tablosunu en iyi eserlerinden biri haline getirdi, öyle ki Kral IV. Felipe, tablonun sanatçı tarafından kendi odaları için yapılmış olmasına rağmen onu aldı.
- Yazar: Peter Paul Rubens.
- Tarih: 1630-1635
- Yer: Prado Müzesi, Salon 029.
İlgi çekici detaylar
7. Rogier Van der Weyden'in İsa'nın Çarmıhtan İndirilişi
Rogier van der Weyden'in başyapıtı, heykel bir altar panosunu andıran üst kısmı eklenmiş büyük bir tablodur; üçlü tablo değildir. 15. yüzyılın başlarında yapılmış bir eser olmasına rağmen, renkleri ve sanatçının zarif tekniği şaşırtıcıdır.
İlginç bir bilgi olarak, İnme Prado Müzesi'nde sergilenmektedir, çünkü Kral II. Felipe bu esere hayran kalmış ve gemiyle İspanya'ya getirilmesini emretmiştir. Gemi battı, ancak iyi paketlenmiş olması sayesinde eser zarar görmedi.
İlginç detaylar
- Yazar: Rogier Van der Weyden
- Tarih: 1443
- Yer: Prado Müzesi, Salon 058
8. Bosch'un "Cennet Bahçesi" üçlü tablosu
Bosco'nun Cennet Bahçesi olarak bilinen başyapıtı, yaratılıştan insanlığın olası kaderine kadar çeşitli sahneleri tasvir eden ünlü bir üçlü tablodur. Üçlü tablo kapalıyken yaratılış sahnesi görülür ve açıldığında eser üç bölüme ayrılır.
İlk iki bölüm, sol ve orta bölüm, cennet ve Adem ile Havva'nın günahını temsil ederken, sağdaki bölüm günahın götürdüğü cehennemi sembolize eder.
Resmin derin ikonografisi, tekniği, renkleri ve karmaşıklığı, onu Prado Müzesi'nin en önemli cazibe merkezlerinden biri haline getirmiştir.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: El Bosco
- Tarih: 1500
- Yer: Prado Müzesi, Salon 056A
9. Fra Angelico'nun Meryem'in Müjdesi
Fra Angelico'nun asıl adı Guido di Piero idi ve Floransa'da yaşayan bir Rönesans ressamıydı. Rahiplik görevine atandıktan sonra adını değiştiren Fra Angélico, resim yapmaya başladı ve ilk eserlerinden biri olan Meryem'in Müjdesi, en tartışmalı eserlerinden biri oldu.
Fra Angélico'nun Meryem'in Müjdesi eseri alışılagelmiş bir temsil değildi ve o dönemde büyük tartışmalara yol açtı. Eseri, ölümünden sonra, zamanının ötesinde bir vizyon ve en iyi eseri olarak kabul edildi.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Guido di Piero
- Tarih: 1426
- Yer: Prado Müzesi, Salon 056B
10. Diego Velázquez'in Breda'nın Teslimiyeti
Velázquez'in bu tablosunu anlamak için tarihsel bağlamını bilmek gerekir. 16. yüzyılın sonlarında Hollanda, İspanya'dan bağımsızlığını kazanmak için 80 Yıl Savaşları olarak bilinen savaşa girmişti. Breda şehri, Kral IV. Felipe onu geri almaya karar verene kadar Hollanda'ya aitti.
Bu sahne, şehir fethedildikten sonra soyluların egemenliği İspanyollara teslim ettikleri anı temsil ediyor. Kral IV. Felipe bu anı ölümsüzleştirmek istediği için Velázquez'den Buen Retiro Sarayı'nı süslemek üzere büyük boyutlu Breda'nın Teslimi tablosunu sipariş etti.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Diego Velázquez
- Tarih: 1635
- Yer: Prado Müzesi, Salon 009A.
11. Dürer'in otoportresi
Dürer, kendine büyük saygı duyan bir ressamdı. Öyle ki, İsa Mesih'i temsil etmek için kendini model olarak kullandı. Bu özgüveninin bir sonucu olarak, dönemin en güzel kıyafetlerini ve kendisine çok yakışan renkleri kullanarak kendini resmetti. Mükemmelliği o kadar arıyordu ki, pencereden görünen manzara bile güzel İtalya'dan esinlenerek çizilmişti, oysa kendisi Almanya'daydı.
Yazarın egosu bir yana, Dürer'in Otoportresi onu mesleğinde ileriye taşıyan olağanüstü bir teknikle resmedilmiştir. Bu meslek, asilzadelere yakışır bir meslek olarak görülmüyordu ve Dürer'in kendisini resmetme biçimiyle bir çelişki oluşturuyordu.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: Alberto Dürer
- Tarih: 1498
- Yer: Salon 055B
12. Rafael'in Kardinal
Başlangıçta, Kardinalin Portresi fark edilmedi, ta ki sanatçısının, sanat tarihinde İtalyan Rönesansının en büyük ve en önemli sanatçılarından biri olan Rafael olduğu öğrenilene kadar.
Rafael'in kusursuz tekniğinin yanı sıra, eser, belirsizliği nedeniyle birçok kişinin ilgisini çekti, çünkü portre, o dönemin birçok kardinaline atfedilebilirdi.
İtalyan sanatçıya poz veren kardinalin kim olduğu kesin olarak bilinmemekle birlikte, iki veya üç olası isimden oluşan bir liste bulunmaktadır. Portrenin perspektifi, Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenen Leonardo Da Vinci'nin Mona Lisa tablosunu çok andırmaktadır.
İlginç detaylar
- Yazar: Rafael
- Tarih: 1511
- Yer: Prado Müzesi, Salon 049.
13. El Greco'nun Göğsünde Elini Tutan Şövalye
El Greco, Prado koleksiyonunda yer alan bir diğer yıldız sanatçıdır. Müzede sanatçının çeşitli eserleri sergilenmektedir , ancak Göğsünde Elini Tutan Şövalye tablosu özellikle dikkat çekicidir Eser, 16. yüzyılın tipik kıyafetlerini giymiş, 30 yaşlarında bir şövalyeyi tasvir etmektedir.
Sanatçının yaptığı ve Prado'da sergilenen tüm portreler arasında, bu eser müzeye gelen ilk eserlerden biridir ve bu tür portrelerde nadir görülen bir unsur olan kılıcın dahil edilmesi nedeniyle en seçkin eserlerden biridir.
Bu şekilde, Toledo'da ölen ressamın eserleri arasında şöhretini artıran, şövalyenin ciddi duruşu ve kılıcı olmuştur.
İlgi çekici detaylar
- Yazar: El Greco
- Tarih: 1580
- Yer: Salon 008B