Daha fazla bilgi: Prado Müzesi'ndeki 13 En İyi Tablo
Prado Müzesi, Reina Sofía, Thyssen ve bu makalenin konusu olan müzenin oluşturduğu sanat üçgeninin öncüsüdür. Madrid'de görülecek ve yapılacak şeyler arasında bu tarihi müzeyi ziyaret etmek İspanya'nın başkentini ziyaret eden herkesin önceliği olmalıdır.
Sadece 1713'ü sergilenen yaklaşık 8000 sanat eserini barındıran koleksiyonu en kapsamlı koleksiyon olmasa da, tarihi değeri ve çeşitliliği onu dünyanın en önemli resim koleksiyonlarından biri haline getirmektedir. Goya, Velázquez, Rubens ve Bosch gibi ünlü sanatçıların eserleri Prado'da sergilenmektedir.
Galerilerinde bütün bir gününüzü kaybedebilirsiniz, ancak bu her zaman mümkün olmadığından, ana eserlerin hangileri olduğunu önceden bilmek en iyisidir ve bu nedenle Prado Müzesi'nde görmeniz gereken temel tabloları içeren bu listeleri sizinle paylaşıyorum.
1. Oğlunu yutan Satürn, Goya

Prado'nun en önemli eserlerini incelemeye, en önemli sanatçılarından biri olan Francisco de Goya ve onun en çarpıcı eserlerinden biriyle başlıyoruz. Oğlunu yiyen Satürn, koyu renkleri ve kasvetli konuları nedeniyle kara resimler olarak bilinen 14 eserden oluşan koleksiyonun bir parçasıdır.
Bu özellikler, tanrı Chronos ya da Satürn'ün bir gün tahttan indirileceği korkusuyla oğullarından birini yemesini temsil eden bu özellikle kasvetli tabloda çok iyi sunulmuştur.
Tanrının bakışlarının yarattığı dehşet, kanın belirginliği ve acımasızlığı ve Goya'nın kullandığı renklerin kontrastı ilehayranlık uyandıran bir resimdir.
- Yazar: Francisco de Goya.
- Tarih: 1820.
- Yer: Prado'da 067 numaralı oda.
2. Goya'dan Çıplak Maja

Oğlunu yutan Satürn tablosunun dehşetinden Goya'nın Çıplak Maja'sının erotizmine geçiyoruz.
Resim, erotik sanata özel bir ilgi duyan Kral 4. Charles'ın başbakanı Manuel Godoy tarafından sipariş edilmişti. O dönemde soylular arasında önde gelen ve Avrupa'nın en iyi ressamlarından biri olduğu için Goya seçildi.
Goya, Venüs gibi çıplak yatan genç bir kadını tasvir ediyordu, ancak modelin insan olduğuna dair açık işaretler vardı. Bu nedenle ve kadının çıplaklığındaki bazı ayrıntılar nedeniyle resim , mitoloji dışında bir kadının resmedildiği ilk tam nü tablolardan biri olarak kabul edildi.
Godoy ayrıca aynı türde, ancak kadının giyinik olduğu bir başka resim daha yaptırdı, böylece iki resmi üst üste koyarak bir nü taklidi yapabilecekti. Tablonun en büyük bilinmezi, Goya'nın anonim olarak koruduğu maja'nın kimliğidir.
- Yazar: Francisco de Goya.
- Tarih: 1795
- Yer: Prado'da 038 numaralı oda.
3. Goya'dan Madrid'de 3 Mayıs'ta Ateş Mangası

Goya'nın yaşadığı dönemde Napolyon Avrupa'ya hakimdi ve Portekiz'i fethetmek için İspanya'dan geçmesini fırsat bilerek ülkeyi işgal etmeye ve kardeşi Joseph Bonaparte'ı İspanya kralı yapmaya karar verdi. 2 Mayıs 1808 'de İspanyol halkı ayaklandı ve 3 Mayıs'ta Fransız ordusu binlerce kişiyi kurşuna dizerek misilleme yaptı.
Goya'nın en büyük eserlerinden birinde tasvir ettiği şey budur. Benzer bir örneği olmadığı ve Romantizm gibi tarzlara yol açtığı için 3 Mayıs Ateş Mangası tablosu ilk büyük çağdaş eser olarak kabul edilir.
3 Mayıs Ateş Mangası tablosu, bu eseri ünlü Guernica'sının temeli olarak kullanan Picasso gibi yazarlara ilham vermiştir.
- Yazar: Francisco de Goya
- Tarih: 1814
- Yer: Prado'da 064 numaralı oda.
4. Las Meninas, Diego Velázquez tarafından

Velázquez'in Las Meninas tablosu muhtemelen Prado Müzesi'ndeki en temsili ve en ünlü tablodur.
Sevillalı ressamın 3 metreden daha geniş ve neredeyse 3 metre yüksekliğindeki en büyük tuvallerinden biri ve başyapıtıdır. Tabloyu çevreleyen gizemler ve kompozisyonunun özgünlüğü nedeniyle üzerine mürekkep nehirleri akıtılmıştır.
Tabloda, başka bir tablonun içinde de görünen Philip IV ve Avusturyalı Mariana'nın kızları Meninas ve hatta Velázquez'in kendisi gibi 11 kadar karakter tasvir edilmektedir. Sanatçı, sanki tarihteki ilk selfie'ymiş gibi kendisini ön planda tasvir ediyor.
Düzlemlerin karmaşıklığı, farklı figürleri tasvir etme biçimi ve sayısız diğer ayrıntı, Las Meninas tablosunu Prado Müzesi'ne giriş ücretini ödemeye değecek bir başyapıt haline getiriyor.
- Yazar: Diego Velázquez.
- Tarih: 1656.
- Yer: Prado'nun 012 numaralı odası.
5. Çarmıha Gerilme, Juan de Flandes tarafından

Hispano-Flaman resminin başyapıtlarından biri olarak kabul edilen Çarmıha Gerilme tablosu, Piskopos Juan Rodríguez de Fonseca tarafından Palencia katedralinin ana sunağının bir parçasını oluşturması için Juan de Flandes'e sipariş edilmiştir.
Eser, aynı sanatçının ölümünden önce katedrale yerleştirildiğini göremediği diğer 10 tablosuyla birlikte sunağın bir parçasıydı. Bununla birlikte, sahnenin kalitesi ve detayı nedeniyle bu 10 resim arasında en iyisi olarak kabul edilen Çarmıha Gerilme'dir.
- Yazar: Juan de Flandes.
- Tarih: 1509.
- Yer: Prado'nun 057 numaralı odası.
6. Rubens'in Üç Güzeller tablosu

Üç Güzeller tablosu , Zeus'un kızları Aglaya, Talia ve Euphrosyne'yi 17. yüzyıl güzellik kanonuna uygun olarak çıplak ve birbirlerine sarılmış bir şekilde tasvir etmektedir.
Bu üç tanrıçayı tasvir etmenin yeni yolu Rubens'in bu tablosunu en iyi eserlerinden biri haline getirdi, öyle ki sanatçı bu tabloyu kendi daireleri için yapmış olmasına rağmen Kral Philip IV tabloyu aldı.
- Yazar: Peter Paul Rubens.
- Tarih: 1635
- Yer: Prado'da 029 numaralı oda.
7. Rogier Van der Weyden'in Çarmıhtan İniş tablosu

Rogier Van der Weyden'in başyapıtı, dikdörtgen biçimli ve ortasında haç için bir çıkıntı bulunan, dönemine göre olağanüstü bir ustalıkla resmedilmiş ilginç bir triptiktir. Renkler ve ressamın mükemmel tekniği, 15. yüzyılın başlarına ait bir eser olmasına rağmen şaşırtıcıdır.
Çarmıhtan İniş' in Prado'da bulunmasının nedeni, Kral Philip II'nin bu tabloya hayran olması ve tabloyu bir gemiyle İspanya'ya getirtmesidir. Gemi batmış ancak iyi ambalajlama sayesinde eser sağlam kalmıştır.
- Yazar: Rogier Van der Weyden
- Tarih: 1443
- Yer: Prado 058 numaralı oda
8. Bosch'un Dünyevi Zevkler Bahçesi triptiği

Hieronymus Bosch'un Dünyevi Zevkler Bahçesi olarak bilinen başyapıtı, yaratılıştan insanoğlunun olası kaderine kadar çeşitli sahneleri tasvir eden ünlü bir triptiktir. Triptik kapatıldığında yaratılış sahnesi görülebilmekte, açıldığında ise eser üç bölüme ayrılmaktadır.
İlk ikisi, soldaki ve orta kısım, cenneti ve Adem ile Havva 'nın günahını tasvir ederken, sağdaki sahne günahın yol açtığı cehennemi sembolize eder.
Resmin derin ikonografisi, tekniği ve renkleri ile eserin karmaşıklığı, onu Prado Müzesi'nin başlıca cazibe merkezlerinden biri haline getirmiştir.
- Yazar: Bosch
- Tarih: 1500
- Yer: Prado 056A numaralı oda
9. Fra Angelico'dan Müjde

Fra Angelico'nun asıl adı Guido di Piero'dur ve Floransa'da yaşayan bir Rönesans ressamıydı. Rahip olarak atandıktan sonra adını değiştirmiş ve resim yapmaya başlamıştır; Müjde onun ilk ve en tartışmalı eserlerinden biridir.
Fra Angelico'nun Müjde tasviri sıra dışıydı ve o dönemde büyük tartışmalara yol açmıştı. Çalışmaları ölümünden sonra zamanının ötesinde bir vizyon ve en iyi çalışması olarak kabul edildi.
- Yazar: Guido di Piero
- Tarih: 1426
- Yer: Prado 056B numaralı oda
10. Breda'nın Teslim Oluşu, Diego Velázquez tarafından

Usta Velázquez'in bu tablosunu anlamak için tarihsel bağlamını anlamak gerekir. 16. yüzyılın sonunda Hollanda, İspanya'dan bağımsızlığını kazanmak istediği Seksen Yıl Savaşları olarak bilinen savaşın içindeydi. Breda şehri, Kral 4. Philip geri almaya karar verene kadar Hollanda'ya aitti.
Sahne, fethedildikten sonra soyluların egemenliği İspanyollara devrettiği anı temsil ediyor. Kral Philip IV bu anı ölümsüzleştirmek istedi ve Velázquez'i Buen Retiro Sarayı'nı süslemek üzere Breda'nın Teslim Oluşu 'nu büyük ölçekte resmetmesi için görevlendirdi.
- Yazar: Diego Velázquez
- Tarih: 1635
- Yer: Prado'da 009A numaralı oda.
11. Dürer'in Otoportresi

Dürer kendisine büyük saygı duyan bir ressamdı. Öyle ki İsa Mesih'i temsil etmek için kendisini model olarak kullanmıştır. Bu özgüvenin bir sonucu olarak, kendisini zamanın en iyi kıyafetleri ve çok güzel renklerle temsil etti. Mükemmellik için o kadar çok çabaladı ki, Almanya'dayken pencereden görülen manzara bile güzel İtalya'dan esinlendi.
Yazarın egosunun yanı sıra, Dürer'in otoportresi onu zanaatında cesaretlendiren olağanüstü bir teknikle boyanmıştır. Bu arada, asil bir zanaat olarak görülmeyen ve Dürer'in kendisini resmetme biçimiyle çelişen bir zanaat.
- Yazar: Albrecht Dürer
- Tarih: 1498
- Yer: Oda 055B
12. Kardinal, Raphael tarafından

Kardinal'in portresi başlangıçta fark edilmemişti, ta ki eserin sahibinin sanat tarihinin en büyük ve en önemli İtalyan Rönesans sanatçılarından biri olan Raphael olduğu öğrenilene kadar.
Raphael'in kusursuz tekniğinin yanı sıra, portre dönemin birçok kardinaline atfedilebildiğinden, eser belirsizliği nedeniyle birçok kişinin ilgisini çekmiştir.
Hangi kardinalin İtalyan sanatçıya poz verdiği kesin olarak bilinmemekle birlikte, iki ya da üç muhtemel isimden oluşan bir liste mevcuttur. Portrenin perspektifi, Leonardo da Vinci'nin Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenen Mona Lisa tablosunu andırıyor.
- Yazar: Raphael
- Tarih: 1511
- Yer: Prado'da 049 numaralı oda.
13. El Greco'dan Elini Göğsüne Koymuş Şövalye

El Greco, Prado koleksiyonundaki yıldız sanatçılardan bir diğeridir. Müze onun birçok eserine ev sahipliği yapmaktadır, ancak Elini Göğsüne Koymuş Şövalye özellikle dikkat çekicidir. Eser, tipik 16. yüzyıl kıyafetleri içinde yaklaşık 30 yaşlarında bir beyefendiyi tasvir etmektedir.
Sanatçının Prado'da sergilenen tüm portreleri arasında bu, müzeye ilk ulaşanlardan ve bu tür portrelerde nadiren görülen kılıç gibi bir unsuru içermesi nedeniyle en seçkinlerinden biriydi.
Böylece, Toledo'da ölen ressamın eserleri arasında ünlü olmasını sağlayan, şövalyenin ciddi jestiyle birlikte kılıç olmuştur.
- Yazar: El Greco
- Tarih: 1580
- Yer: Oda 009B